Driftsättning etapp 3

Driftsättning av etapp 3 är i full gång.

 

Steg 1. Kontrollera att fiberslang är blåst och att fibern är svetsad i dosan som Du monterat på ytterväggen.

 

Steg 2. Telia monterar fiberkonverter hemma hos Dig.

 

  • Telia (Imtech) kontaktar Dig för att bestämma tid för ett besök via ”mail+tradionell post till hem adressen”. Som fastighetsägare, ansvarar du för att Telia (Imtech);
    • får tillträde till din fastighet. Du måste alltså på något sätt se till att Telias personal får tillträde till din fastighet.
    • får tillgång till ström (220V) intill platsen där fiberkonvertern skall monteras.
    •  
  • Vid detta besök kommer Telia (Imtech) att;
    • montera fiberkonvertern, (Telia (Imtech) har med sig fiberkonvertern)
    • kontrollera att uppkopplingen fram till din fastighet och fiberkonvertern fungerar.
    • OBS: Telia (Imtech) har med sig den utrusning Du skall ha inne i fastigheten = 1 st. Router och 1 st. TV-box. Boka en tid via närmaste Teliabutik eller kontakta Telias kundtjänst på telefon 020-755 766 för att få ett kostnadsfritt besök av tekniker ”säg att du ringer ifrån sannäsfiber/kollektivt avtal”. Tänk på att ha tv-koderna till hands vid besöket. 
    • O B S ! Detta gör inte Imtech när dom besöker er vid montering av fiberkonverter på grund av pressat tids schema.
    • Enligt Telia är själva installationen enkel att utföra själv men om du behöver hjälp så ingår installationshjälp i avtalet med Telia ”tekniker kopplar in Tv-boxen, dator och telefon”.
    • Steg 3. Du ansvarar för installation av Router och Tv-box
  1. Du ansvarar för att installera utrustningen samt för att införskaffa det kablage som krävs för installationen. Se ovan om du behöver hjälp.
  2.  
  3. För att kunna starta upp anläggningen behöver du en kod. 
  4.  
  5. Koden får du genom något av nedanstående alternativ
    • Kommer i kuvert ifrån Telia.
    • Ringa Telia kundtjänst tel. 020-755 766 / +46-771-990200 och beställa installationshjälp
    • OBS: Be Telia om ett fiktivt personnummer om du inte är svensk medborgare.
    • Aktivera tjänsterna med hjälp av din dator/nätet ”datorn måste vara kopplad mot fiberkonvertern/Routern antingen med nätverkskabel eller trådlöst/WIFI”. När man startar ex. Internet Explorer, Firefox eller annan web läsare så kommer man automatiskt till Telias sida där man registrerar sig, fyll i ort/gatuadress/gatunummer och följ anvisningarna + vilka tjänster man vill ha. Nu börjar det roliga och det vi alla jobbat för och väntat på. Du kan ringa, surfa, och titta på TV.

 

Detta gäller endast ni medlemmar som har valt att teckna tjänsteavtalet med Sannäsfiber/Telia. Ni som ej skall ha tjänsterna via Telia kommer ej att bli kontaktade av Telia. D.s